Stängda spår

Jag kom fram i alla fall. Men det tog sin lilla tid, i elva timmar och tjugonio minuter var jag ute och harvade i spåren mellan Sälen och Mora. Det var faktiskt inte en helt angenäm upplevelse, och nej det är inte skönt när det är över. Det var en befrielse att känna att nu behöver jag inte åka mer skidor, men benen som hade värkt under de senaste sex milen slutade inte helt magiskt att värka för att en viss linje har passerats. Det är lite synd, så nästa år borde de införa någon slags drogstation direkt efter målgången, en liten cocktail av droger och smärtstillande borde garantera att efter målgång så är smärtan borta och kvar finns bara lycka.

Vasaloppet

Det finns egentligen inte så mycket att säga om loppet. Jag upplevde det som en enda lång uppförsbacke, även om resten av världen påstår att Sälen faktiskt ligger på en högre höjd än Mora. Jag kände jag mig aldrig direkt trött, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på min inte så imponerande tid, däremot hade jag väldigt ont i benen. Rent psykologiskt var det som jobbigast någonstans kring halva loppet. Det var något med insikten om att jag då hade åkt mer längdskidor än jag någonsin gjort i hela mitt liv och nu skulle åka lika långt till som fick mig att misströsta en aning.

Inför nästa år ska jag försöka träna lite mer på själva skidåkningen och se till att vara betydligt uthålligare i armar och axlar. Nu fastnade det visserligen en massa snö under skidorna som fungerade som en effektiv glidmördare, men med lite bättre glid finns det mycket tid att tjäna på att staka istället för att, som jag gjorde nu, gå i nästan nio mil. De öppna spåren var inte heller så öppna i år, under delar av loppet var det något spårliknande jag tvingades sladda runt i. Men det var inte bara jag som upplevde förhållandena som jobbiga, många erfarna löpare påstod att de åkt på ungefär en timme mer än vad de brukar åka på.

Men som sagt, jag kom fram, skitsamma på vilken tid. För mig var det sträckan som var utmaningen det här året, att jaga tider får bli något för framtiden.