C172RG

Idag var jag ute och flög lite med en av våra C172RG. Först fungerade inte ställvarningen riktigt som den skulle, så jag fick byta plan. Jag är lite stolt över mig själv att jag faktiskt uppmärksammade att den inte fungerade delvis.

Den ska nämligen varna både när man har för lågt gaspådrag och ställen inte är ute, och när klaff är nerfälld mer än 10º ( ? ) och ställen inte är ute. Fast nu pep den bara med klaff nere.

Sen gjorde jag bort mig litegrann, jag trodde ställen var nerfällda när vi hade lattjat runt lite över något träsk, så skulle jag ta upp dom. Fast dom var inte nerfällda, så jag fällde ut dom. Men läraren skrattade bara och frågade om jag var lite trött idag…

Det är ganska ointressant när allting går bra när man flyger. Helt ska man göra bort sig ganska rejält för att det ska bli en intressant historia. Fast helst inte så mycket att man riskerar andras och sitt eget liv. Det är rätt dumt.

För övrigt vill jag meddela att jag inte tycker det är så coolt att säga “gear down” längre. Mitt nya favoritcooling grej är “cleared to land, runway three zero”. Det låter rätt tufft. Vem vill egentligen växa upp?